Tämä aineisto on vain terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön,
sinut voidaan ohjata uudelle sivulle.


Oletko terveydenhuollon ammattilainen?
Tämä aineisto on vain terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön. Sinut ohjataan nyt aloitus sivullemme.
The following content is restricted for consumers only.
You will be redirected.
Hälsosamt åldrande

Hälsosamt åldrande

Att åldras bättre betyder att möta den åldrande kroppens speciella behov

I och med att vi åldras är det naturligt att kroppen ändras fysiskt. Våra muskler, benstomme och leder kan kännas lite annorlunda när vi åldras och detta är helt normalt. Vi kan dock behöva anpassa vår livsstil för att påbörja vår resa för ett hälsosamt åldrande.

 

Det är lätt att tro att försämrade kroppsfunktioner helt enkelt är en del av åldrandet. Forskning visar dock på motsatsen och mycket kan alltså göras för att bibehålla normal förmåga och kroppsfunktion. För den åldrande kroppen, är det viktigt med en balanserad kost och regelbunden fysisk aktivitet. 

 

Hälsosamt och aktivt åldrande är resultatet av en aktiv livsstil, där träning går hand i hand med en hälsosam och balanserad kost. Tillsammans minskar nyttig kost och motion åldersrelaterade hälsoproblem och speciellt när de kommit att bli en naturlig del av det dagliga livet. Rätt intag av näringsämnen såsom vitaminer, mineraler, fibrer och protein är viktigt för att bibehålla normala kroppsfunktioner, som allt ifrån bibehållen muskelmassa till normal tarmfunktion. 


Man rekommenderar en fullvärdig och varierad kost, men i verkligheten är det inte alltid så lätt att ha en balanserad diet. Ny forskning visar att viktiga näringsämnen som bidrar till en god hälsa, kan saknas i äldre vuxnas kost. Kalcium, vitamin D, vitamin C och protein, är alla näringsämnen som är extra viktiga för äldre och bidrar till att bibehålla en god hälsa för muskler, benstomme och leder. En känsla av trötthet och utmattning kan vara en tidig signal på att kroppen behöver mer av något näringsämne*. Andra tecken kan vara en känsla av svaghet, försämrad mobilitet eller trög mage. Det finns dock möjligheter för att öka näringsintaget och få en balanserad diet av vitaminer, mineraler, proteiner och fibrer. 


Följande näringsämnen spelar en viktig roll i att hjälpa den åldrande kroppen att fungera optimalt:

  • Vissa vitaminer är viktiga för kroppen och bidrar till att minska trötthet och utmattning. Till exempel, vitamin B2, B6 och B12.
  • Protein bidrar till att bibehålla och öka muskelmassan. Äldre vuxna behöver en större andel proteiner i kosten jämfört med yngre för att bibehålla muskelmassan. Över tiden försämras muskelfunktionen och man kan känna sig svag och har svårt att klara dagliga aktiviteter som förr. Detta kan också våra tecken på för lite intag av proteiner i kosten.
  • Vitamin D och kalcium är viktiga näringsämnen för en hälsosam benstomme.Äldre kan lida brist på vitamin D, vilket kan försämra förmågan att tillgodogöra sig kalcium. Vitamin D och kalcium jobbar i harmoni för att bibehålla en hälsosamt benstomme.
  • Vitamin C bidrar till en normal kollagenbildning för ett normalt fungerande bråsk. Bråsk är en viktig del i leder. Tillsammans spelar muskler, benstomme och leder en viktig del i ett aktivt liv.
  • Vätskebalansen är viktig för välbefinnandet. Vätskebalansen är balansen mellan kroppens vätska, natrium och kalium. Kroppens vätska är viktig för ämnesomsättningen och att bibehålla normala fysiska, psykiska och kognitiva funktioner.
  •  WHO rekommenderar ett fiberintag på 25 gram per dag för en vuxen människa.

PROTEINER

Protein skapar struktur för muskler, ben och leder, vilket möjliggör rörelse för dem. De är byggstenarna för ett aktivt liv och speciellt hos äldre.



Read more
MOBILITET

Att kunna röra sig är viktigt för att kunna klara sig själv. Därför är det viktigt att träna och ha en fullvärdig och balanserad kost för att främja rörelsefriheten och bibehålla sitt oberoende.


Read more
LIVSKVALITET

Att åldras är en naturlig process i livet, vilket kan innebära förändringar.Att proaktivt jobba för ett hälsosamt åldrande, kommer dock att löna sig i längden.



Read more