Tämä aineisto on vain terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön,
sinut voidaan ohjata uudelle sivulle.


Oletko terveydenhuollon ammattilainen?
Tämä aineisto on vain terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön. Sinut ohjataan nyt aloitus sivullemme.
The following content is restricted for consumers only.
You will be redirected.
Hälsosamt Åldrande

VI SER TILL NÄRINGSBEHOVEN HOS EN ÅLDRANDE BEFOLKNING

HÄLSOSAMT ÅLDRANDE

Ny vetenskap visar att vi kan göra mycket för att bromsa åldrandet. En balanserad, åldersanpassad kost och regelbunden fysisk aktivitet är hörnstenar för en god hälsa. Det är viktigt att starta tidigt då förändringar i kroppen kan märkas redan i medelåldern.

Ett friskt och aktivt åldrande är nära kopplat till en livsstil som inkluderar regelbunden fysisk aktivitet i kombination med kloka livsmedelsval. Rätt intag av näringsämnen som vitaminer, mineraler, fibrer och protein, är viktigt för att behålla normala kroppsfunktioner, som muskelmassa och matsmältning.

 

Välbalanserad kost lättare sagt än gjort
Att äta en fullvärdig och balanserad kost rekommenderas, men är inte alltid så lätt. Ny forskning visar att näringsämnen som är viktiga för god hälsa ofta saknas i maten hos äldre. Tidiga tecken på att kroppen får i sig för lite av viktiga näringsämnen kan vara trötthet, svaghet eller sämre rörlighet. * Om man inte får i sig allt man behöver via den vanliga kosten kan det var värdefullt att berika maten med protein, vitaminer, mineraler och fiber.

Viktiga näringsämnen för äldre
Följande ämnen spelar en viktig roll för att hjälpa den åldrande kroppen att prestera optimalt:
Vitaminer som är viktiga för kroppens energiproduktion, till exempel B2, B6 och B12 bidrar till att minska trötthet och utmattning.
Protein bidrar till att öka och bibehålla muskelmassan. Äldre personer behöver mer protein per kilo kroppsvikt än yngre. Med tiden kan tecken på dåligt intag av protein märkas i form av: förlust av muskeltonus, känslor av svaghet samt begränsad förmåga att utföra aktiviteter.
Vitamin D och kalcium arbetar tillsammans för att upprätthålla friska ben och är därför viktiga ämnen för benhälsan.
• C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning, vilket underlättar broskets funktion i lederna.
Vätska är inte ett näringsämne, men vatten är inblandat i så gott som varje metabol process. 

 

På Nestlé Health Science vill vi bidra till ett hälsosamt åldrande. Det gör vi genom att utveckla och forska kring produkter som hjälper den åldrande kroppen att uppnå ett optimalt nutritionsintag. På så sätt hoppas vi kunna inspirera och hjälpa äldre personer att ta hand om sin kropp med kost och motion.

 

* Detta kan också vara symtom på sjukdom.